Koolstofarme en hernieuwbare initiatieven
Wereldwijd ontstaan er verschillende projecten die innovatieve brandstoffen ontwikkelen en op de markt brengen als antwoord op de klimaatdoelstellingen. Ontdek hier enkele innovatieve koolstofarme en hernieuwbare initiatieven.
Oslo declaration on low carbon value chains
Industry today is faced with a major challenge: how can we decarbonize whilst maintaining our international competitiveness? CCUS will be of key importance to meet this challenge. To make a success of CCUS (Carbon Capture, Transport, Usage and Storage), all stakeholders need to reinforce cooperation: industry, energy producers, transport operators, CO2 midstreamers, storage providers and policymakers. Open the Oslo declaration here
Q8 en Storm bouwen samen tot 200 snellaadstations
Het hernieuwbare energiebedrijf Storm en mobiliteitsspeler Q8 lanceren het eerste netwerk van full-service snellaadstations in België. In een uniek partnership gaan de bedrijven samen tot 200 snellaadstations bouwen. Bij een groot aantal daarvan zal je ook boodschappen kunnen doen en een koffie drinken of iets eten. Link naar de website
Samenwerking KU Leuven en TotalEnergies voor hernieuwbare chemicaliën en brandstoffen
Het Centrum voor Duurzame Processen en Katalyse (CSCE) van KU Leuven en TotalEnergies hebben recent een partnerschap aangegaan, om het potentieel van biogebaseerde producten voor toepassingen in de duurzame chemie te ontsluiten. Ze zullen hun knowhow bundelen om een baanbrekend thermokatalytisch proces te industrialiseren. Meer info, klik hier.
Shell Renewable Diesel
Shell investeert in de productie en levering van nieuwe brandstoffen gemaakt van 100% hernieuwbare componenten. Deze verminderen de CO2e-uitstoot tot 90% in vergelijking met de conventionele diesel. Ze zijn nu al beschikbaar voor levering aan wegtransportbedrijven en vanaf 2024 bij vijf Belgische stations.
Voetbalploeg Union vliegt met Sustainable Aviation Fuel van Brussels Airlines
Union Saint-Gilloise en Brussels Airlines gaan voor alle internationale verplaatsingen van de voetbalclub met Sustainable Aviation Fuel (SAF) vliegen. Voor alle internationale verplaatsingen van Union zal voortaan 100% SAF aangekocht worden. Union is de eerste Europese voetbalclub die dergelijk akkoord sluit.
TotalEnergies en Air Liquide bundelen hun krachten om een netwerk van meer dan 100 waterstoftankstations voor vrachtwagens in Europa te ontwikkelen
TotalEnergies en Air Liquide hebben hun samenwerking aangekondigd om een netwerk van meer dan 100 waterstofstations voor vrachtwagens op grote Europese wegen te ontwikkelen. Dit initiatief zal bijdragen tot het vergemakkelijken van de toegang tot waterstof, waardoor het gebruik ervan in het goederenvervoer kan worden ontwikkeld en de waterstofsector, ook in België, verder kan worden versterkt.
Shell en Lufthansa gaan samenwerken op het gebied van biobrandstoffen voor duurzame luchtvaart
Het doel is om vanaf 2024 over een periode van zeven jaar tot 1,8 miljoen ton biobrandstof wereldwijd te leveren aan Lufthansa. Dit is ‘Sustainable Aviation Fuel (SAF)’. Indien een definitieve overeenkomst wordt bereikt, zou dit een van de belangrijkste commerciële samenwerkingen voor SAF in de luchtvaartsector zijn en Shell's grootste verbintenis ten aanzien van SAF tot op heden. Jan Toschka, President Shell Aviation, benadrukt dat SAF de belangrijkste manier is om de luchtvaart in de komende decennia koolstofvrij te maken. Meer info: persbericht
Naar een CO2 arme Vlaamse industrie: Hoe doen we dat?
Video met Jan Michielsen (CEO ExxonMobil Benelux) en Lorenzo Van de Pol (VOKA) over investeringen in Vlaanderen om de industrie de decarboniseren
Helikopteroperator NHV voltooit eerste duurzame brandstofvlucht in samenwerking met TotalEnergies
NHV is de eerste helikopteroperator die in samenwerking met partner TotalEnergies een Sustainable Aviation Fuel (SAF) vlucht uitvoert in de offshore wind sector, een platform in de Noordzee. Tijdens deze vlucht is door het gebruik van duurzame vliegtuigbrandstof van TotalEnergies de C02-uitstoot met 27% verminderd. De door TotalEnergies geleverde duurzame vliegtuigbrandstof wordt in Europa geproduceerd en gemaakt van afval en reststoffen uit de circulaire economie, zoals afgewerkte bakolie. De hernieuwbare fractie vermindert tot 90% van de CO2-uitstoot over de gehele levenscyclus, in vergelijking met het fossiele equivalent.
Open het persbericht hier
YEET! en MAES bouwen grootste netwerk van ultrasnelladers voor elektrisch rijden in België
MAES, uitbater van 262 tankstations (merken Esso, Maes en Shell) in ons land, gaat in zee met YEET! om 300 ultrasnelladers voor elektrisch rijden aan te bieden. Op drie jaar tijd krijgen de meeste tankstations van MAES een YEET!-snellader. De eerste ultrasnelle Power Stations zullen dit jaar nog in gebruik worden genomen. De Power Stations hebben een vermogen van 350 kW, in tegenstelling tot de 22 kW van de klassieke laadpaal. Dit is een belangrijke nieuwe stap in de transitie naar duurzame mobiliteit in ons land. Maes biedt elk type brandstof aan. Dus naast diesel en benzine ook HVO, LPG, CNG en elektriciteit. Tankstations vormen zich geleidelijk om tot multi-energie hubs met een aanbod van zowel conventionele als koolstofarme en klimaatneutrale brandstoffen, laadpalen voor elektrische wagens en andere energievormen. Meer info op website van MAES
Companies including Esso and TotalEnergies collaborate to help decarbonize the industrial basin of Normandy in France
Air Liquide, Borealis, Esso S.A.F., TotalEnergies and Yara International ASA have signed a Memorandum of Understanding (MoU) to explore the development of a CO2 infrastructure, including capture and storage, to help decarbonize the industrial basin located in the Normandy region, France. With the objective to reduce CO2 emissions by up to 3 million tons per year by 2030, which is equivalent to the emissions of more than 1 million passenger cars, the first phase will consist in studying the technical and economical feasibility of this project. This partnership, which will seek funding from European, French and Regional schemes, is open to other industrial parties.
Q8 zet in op duurzamer langeafstand-transport met HVO
International Diesel Service (IDS), het onderdeel van de Q8-groep dat zich specifiek richt op internationaal transport, breidt met 100% fossielvrije brandstof HVO100 voor trucks zijn aanbod uit met duurzamere brandstoffen in België. Deze pure Hydrotreated Vegetable Oil (HVO100) is verkrijgbaar in drie truck-tankstations: Maasmechelen, Meer en Herstal. Dit zijn alle drie strategische locaties op belangrijke kruispunten voor internationaal transport vlakbij de grens met Nederland en Duitsland. Q8 anticipeert met HVO100 op de grotere vraag van de markt naar duurzamer langeafstand-transport.
HVO is een premium diesel product dat volledig gemaakt is uit hernieuwbare grondstoffen. Het is de meest duurzame brandstof voor diesel-voertuigen op de markt met 30% minder uitstoot van fijnstof, 9% minder stikstofoxide en liefst 90% minder CO2 in vergelijking met gewone diesel. Deze pure HVO (HVO100) kan perfect getankt worden in gewone dieselmotoren (EN15940), zonder dat hier enige aanpassingen voor nodig zijn.
Total bouwt zijn raffinaderij in Grandpuits om tot platform voor biobrandstoffen
In het kader van zijn koolstofneutrale strategie is Total van plan zijn raffinaderij van Grandpuits in Frankrijk om te bouwen tot een zero-olieplatform. Tegen 2024 zal de raffinaderij opgebouwd zijn rond vier nieuwe industriële activiteiten: de productie van biobrandstoffen (hoofdzakelijk voor de luchtvaartsector), de productie van bioplastics, de recycling van kunststoffen en de exploitatie van twee fotovoltaïsche zonne-energiecentrales.
De biobrandstofeenheid zal een deel van de bestaande installaties van de raffinaderij hergebruiken. Het project van Total komt bovenop de omvorming van de raffinaderij van La Mède in Frankrijk ook tot een bioraffinaderij om aan de groeiende vraag naar biobrandstoffen te voldoen. De nieuwe raffinaderij is operationeel sinds juli 2019, met een jaarlijkse productiecapaciteit van 500.000 ton HVO-biodiesel (gehydrogeneerde plantaardige olie). De biobrandstoffen worden er geproduceerd uit verschillende soorten oliën: plantaardige oliën en 30-40% uit afval en residuen van plantaardige oliën en dierlijke vetten. Alle gebruikte oliën zijn gecertificeerd duurzaam volgens de criteria van de Europese Unie. In de afgelopen tien jaar heeft Total meer dan 500 miljoen euro geïnvesteerd in onderzoek naar de ontwikkeling van geavanceerde biobrandstoffen. Deze omschakelingen liggen in de lijn van de ambitie van de Groep om tegen 2050 in Europa koolstofneutraliteit te bereiken.
Voor meer info : klik hier
ExxonMobil en Porsche testen koolstofarmere brandstof op Circuit Zandvoort
ExxonMobil en Porsche gaan samen geavanceerde biobrandstoffen en hernieuwbare, koolstofarme eFuels testen op het racecircuit van Zandvoort. Dit kadert in een mogelijk toekomstig gebruik van deze duurzame brandstoffen in personenwagens. De samenwerking tussen Porsche en ExxonMobil richt zich ook op de ontwikkeling van eFuels, synthetische brandstoffen gemaakt van waterstof en afgevangen CO2. Al in 2022 zijn deze bedrijven van plan om de tweede versie van de Esso Renewable Racing Fuel te testen, die eFuel-componenten zal bevatten. De verwachting is dat de eFuel de uitstoot van broeikasgassen in een gangbare brandstof voor gewone auto’s tot 85 procent kan verminderen.
German government and industry agree on power-to-liquid aviation fuel roadmap
German federal and state governments and industrial leaders have agreed on a roadmap aimed at establishing climate-friendly power-to-liquid (PtL) aviation fuel production. The PtL roadmap is intended to create the basis for the annual production of at least 200,000 tonnes of sustainable kerosene for German air traffic by 2030.
Open report here
Productie-eenheid voor synthetische brandstoffen in Duinkerken
ENGIE en Infinium hebben een partnerschap aangekondigd om in Duinkerken een industriële hub op Europese schaal te ontwikkelen voor de productie van synthetische brandstoffen voor het lucht- en zeevervoer, twee sectoren die moeilijk te decarboniseren zijn. Deze ultralage koolstof e-fuels zullen met Infinium's exclusieve technologie worden geproduceerd uit 300.000 ton CO2 die wordt afgevangen bij ArcelorMittal's staalproductiefaciliteiten en gecombineerd met groene waterstof die wordt geproduceerd door een 400 MW elektrolyser geïnstalleerd door ENGIE, dat zal optreden als de globale integrator voor het project.
Overzicht koolstofarme projecten
Om de industrie en de mobiliteit te vergroenen zijn verschillende duurzame projecten reeds beschikbaar of in volle ontwikkeling. Hierbij vindt u een overzicht van enkele concrete voorbeelden.