Publicaties
In deze rubriek vindt u zowel publicaties van onze federatie ENERGIA als van externe organisaties die van belang zijn in verschillende domeinen zoals klimaat, energie, industrie, brandstoffen van de toekomst, economisch belang van de sector, enz..
Dossiers

HERNIEUWBARE BRANDSTOFFEN (BIOBRANDSTOFFEN EN E-FUELS) OP WEG NAAR NET ZERO TRANSPORT
Er is een groeiend bewustzijn dat een volledige decarbonisatie van het transport een diverse energiemix vergt en dit in het bijzonder voor transportsegmenten die moeilijk volledig te elektrificeren zullen zijn. Het wordt alsmaar duidelijker dat de klimaatdoelstellingen moeilijk te bereiken zullen zijn met slechts één technologie. Immers, tijdens de energietransitie, zal een belangrijk deel van de voertuigen in ons land nog steeds een verbrandingsmotor hebben die met koolstofarme en hernieuwbare vloeibare brandstoffen kunnen rijden: op korte en middellange termijn met de reeds beschikbare 2de generatie biobrandstoffen zoals HVO en, op langere termijn, met synthetische brandstoffen (e-fuels).
Vloeibare brandstoffen voor verwarming...toekomst ?
Hoog rendement stookolietoestellen en hybride installaties hebben hun plaats in de energiemix naar een lage koolstofmaatschappij.
Waarom de nieuwe generatie dieselvoertuigen aanvaardbaar zijn op de weg ? Ontdek het hier
De moderne dieselvoertuigen verdienen een plaats op onze wegen en in de LEZ omdat ze de luchtkwaliteitsnormen respecteren! Beleidsmakers moeten bewust zijn van deze wetenschappelijke realiteit.
Rapporten
Hoe moderne dieselvoertuigen bijdragen aan de verbetering van de lokale luchtkwaliteit en CO2-uitstoot.
In een artikel gepubliceerd in het professioneel magazine MTZ Worldwide worden de resultaten van recente ontwikkelingen op het gebied van demonstratievoertuigen geanalyseerd om aan te tonen dat een gecombineerde vermindering van de uitstoot van atmosferische emissies en CO2 mogelijk is met de nieuwste dieseltechnologie door middel van een geïntegreerde systeembenadering van motor-, hybride- en emissiebeperkingstechnologieën.
Voorts blijkt dat de bestaande technologieën voor het bereiken van lage vervuilende emissies verenigbaar zijn met hernieuwbare brandstoffen voor een verdere vermindering van de broeikasgasuitstoot.
Het artikel besluit dat dieselvoertuigen deel uitmaken van de toekomstige mobiliteit. Ze zijn een oplossing op middellange termijn om de CO2-reductiedoelstellingen te halen, terwijl ze een lage uitstoot van schadelijke stoffen op de weg hebben, zelfs onder stedelijke rijomstandigheden.
De visie van een dieselmotor met een verwaarloosbare impact op de luchtkwaliteit wordt werkelijkheid.
Op de lange termijn zijn de technologieën compatibel met hernieuwbare vloeibare brandstoffen om de lage uitstoot te behouden en tegelijkertijd de CO2-voetafdruk op basis van een well-to-wheel of levenscyclus verder te verkleine