3 Belgen op 4 zijn tegen een verbod op dieselwagens die de uitstootwaarden respecteren
12 december 2019 - Naar aanleiding van haar conferentie “Zijn de moderne dieselwagens future proof? Hoog Tijd om de technologische realiteit te erkennen” heeft de Belgische Petroleum Federatie (BPF) vandaag het woord willen geven aan de wetenschap om de technologische realiteit van de nieuwe generatie dieselwagens onder de aandacht te brengen. Wetenschappers benadrukten er dat een combinatie van baanbrekende emissie reducerende technologieën de NOx- en fijnstofemissies significant heeft verminderd. Prof. Dr. ir. Sebastian Verhelst (UGent en Lund University): “De modernste dieselwagens halen de strengste uitstootnormen, ook in reële omstandigheden. De dieselmotoren daarin hebben geen negatieve impact op onze luchtkwaliteit. Daarnaast laat hun laag verbruik en de mogelijkheid om hun brandstof te gaan vergroenen, ook toe om de klimaatimpact te verbeteren. Technologieën gaan verbieden die verre van uitontwikkeld zijn en bovendien evenzeer potentieel hebben om de klimaatopwarming een halt toe te roepen, getuigt van een gebrek aan langetermijnvisie”. Terwijl klimaatjongeren in ons land en wereldwijd roepen om naar de wetenschap te luisteren nemen sommige beleidsmakers (o.a. dieselban in 2030 in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest) beslissingen die haaks staan op de technologische innovatie en de wetenschappelijke realiteit. Bovendien heeft een recente enquête[1] aangetoond dat 3 Belgen op 4 tegen een verbod zijn op dieselwagens die de uitstootwaarden respecteren. De BPF doet dan ook een oproep aan de beleidsmakers om deze technologie-realiteit te erkennen en om moderne dieselwagens een plaats te geven op onze wegen, vandaag en in de toekomst.
[1] Online enquête septr 2019 door het onafhankelijk Brits onderzoeksbureau Opinium bij 10.000 consumenten uit 10 EU-lidstaten (1.005 Belgen)